„Mi smo sjajna grupa mladih ljudi. Imali smo dobre i zabavne trenutke, podelili mnogo lepih ideja i izgradili jaka prijateljstva. Konstantno komuniciramo, sarađujemo i unapređujemo naše projekte. Bez obzira na rezultat, sada imamo 30 novih prijatelja, i to je ono što je najvažnije,“ rekao je Vedran Prodić, glavni urednik omladinskog programa BH Radio 1, uoči Innovation. Media. Minds. (IMM) Next Gen Media Expo-a, a koji finansira Evropska Unija (EU), održanog u Beogradu 1. novembra 2024.

Vedranov tim razvio je prototip online serije u kojoj influenser putuje po Zapadnom Balkanu i obavlja jedinstvene zadatke, poput rada u lokalnom frizerskom salonu. Serija na dinamičan i humorističan način predstavlja specifičnosti i sličnosti svake zemlje, sa ciljem da angažuje gledaoce koji možda nikada nisu posetili te destinacije.

„Bilo nas je šestoro i odmah smo se složili. Nije bilo sukoba; svako je doprinosio onim u čemu je najboji, što je ključno za postizanje najboljih rezultata,“ dodao je on.

Vedran je bio deo grupe mladih medijskih profesionalaca iz sedam javnih emitera sa Zapadnog Balkana koji su, zajedno sa infuenserima, predstavili svoje prototipe na IMM Next Gen Media Expo-u EU. Ovaj događaj je usledio nakon nedelju dana duge Inovacione laboratorije u Tirani, gde su učesnici predstavili svoje ideje žiriju za priliku da osvoje do 5.000 evra u početnom finansiranju.

Regionalna Saradnja i Inovacije

U svojim uvodnim rečima, Georgia Trisimpioti, regionalna liderka tima IMM-a, istakla je fokus programa na izgradnju odnosa: „Najvažniji deo EU programa Innovation. Media. Minds. je izgradnja odnosa. Naš program nudi različite oblike finansijske i tehničke podrške, ali najvažnije je što gradimo mostove i formiramo bliske veze među javnim servisima u regionu. Vodeći se integritetom i inovacijama u medijskom prostoru, nadamo se da će ove veze pomoći u stvaranju regionalnog inovativnog sadržaja za javne medije, koji će nam služiti i nakon ovog programa.“

Roana Balilari iz RTSH-a u Albaniji doprinela je kreiranju YouTube serije Western Balkan Myth Busters, koja putuje po Balkanu kako bi prikazala različita verovanja i razotkrila mitove.

Komentarišući iskustvo, rekla je: „Jezik je bio prepreka, i morali smo da snimamo naš prototip kasno uveče u staroj kući u Tirani, ali sam uživala radeći na ovom projektu.“
„Nije bila moja ideja, ali sam glasala za nju jer kada sam je prvi put videla, želela sam da je radim. Zaista se nadam da će projekat zaživeti i postati nešto sjajno.“ dodala je.

Roana je takođe cenila aspekt saradnje: „Ovo je bilo divno iskustvo – radionice, upoznavanje mladih ljudi sa Balkana i spoznaja koliko smo zapravo slični.“

Lorik Idrizi, programski direktor Balkanskog instituta za regionalnu saradnju u Severnoj Makedoniji, radio je na projektu koji promoviše regionalnu saradnju kroz raznolikost hrane. Njegov tim je želeo da predstavi piva iz Severne Makedonije, Crne Gore i Srbije, ali su umesto toga pronašli uvoze iz Meksika i Ekvadora.

Uprkos tome, Lorik je pohvalio timski rad: „Imali smo savršenu sinergiju i saradnju. Najveći izazov je bio pronaći restorane koji bi nam dozvolili da snimamo, ali uspeli smo.“

Gledajući u budućnost, podelio je svoju viziju: „Nadamo se da ćemo stvoriti platformu koja će trajati čak i nakon završetka ovog projekta, nešto održivo, možda čak i komercijalno.“

Ovi mladi medijski profesionalci radili su na inovativnim idejama i formatima koji pokrivaju teme kao što su razbijanje regionalnih mitova, istraživanje raznolikosti hrane, putovanja, obrazovanje i mentalno zdravlje. Njihovi projekti imaju za cilj da premoste kulturne razlike, prikažu sličnosti i podstaknu razumevanje preko granica.

Osnaživanje Naredne Generacije Medijskih Talenta

Sa ukupno 30.000 evra raspoređenih kroz šest grantova za početno finansiranje, ova inicijativa pruža mladim medijskim talentima Zapadnog Balkana mogućnost izgradnje veština koje podržavaju javno-servisno novinarstvo, a koje su usklađene sa standardima EU. Kroz saradnju i kreativnost, ovi profesionalci grade, jačaju i povezuju medijsku scenu koja će služiti regionu dugo nakon završetka programa.

O programu IMM

Program Innovation. Media. Minds. (IMM), finansiran od strane EU, podržava javno-servisno novinarstvo na Zapadnom Balkanu. Programom upravlja Goethe-Institut u ime Evropske komisije, u saradnji sa DW Akademijom. IMM obezbeđuje tehničku i finansijsku podršku sa ciljem jačanja regionalne medijske saradnje i inovacija.