
Kreativna Evropa: Medijska pismenost 2026
Konkurs je: OTVOREN
Rok za konkurisanje: 11.03.2026.
Sredstva: N/A
Oblast: kultura i mediji
Konkurs je za: pravna lica (privatna ili javna)
Otvoren je poziv za dostavljanje predloga za Podršku medijskoj pismenosti za 2026. godinu, sa rokom za podnošenje projektnih predloga do 11. marta 2026. godine u 17:00 časova (CET).
Podrška za medijsku pismenost sprovodi se u okviru Međusektorskog potprograma, koji, pored delovanja u svim kulturnim i kreativnim sektorima (uključujući i audiovizuelni), podstiče međusektorsku saradnju i inovacije, kao i aktivnosti u oblasti informativnih medija. Jedan od specifičnih ciljeva potprograma jeste jačanje raznovrsnog, nezavisnog, slobodnog i pluralističkog medijskog okruženja, razvoj kvalitetnog novinarstva i medijske pismenosti, čime se neguju sloboda i umetničko izražavanje, međukulturni dijalog i društvena uključenost.
Predviđena je podrška za saradničke projekte sa jasno definisanim ciljevima za unapređenje medijske pismenosti, koji se bave sledećim prioritetima:
- Pružanje rešenja koja građanima omogućavaju da razviju kritički pristup medijima, prepoznaju i adekvatno reaguju na dezinformacije, tehnike manipulacije informacijama i druge izazove u onlajn medijskom okruženju.
- Unapređivanje i širenje najboljih praksi iz inovativnih projekata medijske pismenosti koji uzimaju u obzir promenljiv medijski ekosistem, premošćuju kulturne, nacionalne i jezičke granice i jačaju saradnju između različitih regiona Evrope. Inovativni pristupi mogu obuhvatiti nove ili originalne ideje, metode, alate ili načine sprovođenja, bilo u onlajn ili oflajn okruženju.
- Promovisanje medijske pismenosti kao sredstva za društvenu inkluziju, građanski angažman i otpornost na manipulacije i pokušaje uticaja na demokratske procese.
Predlozi treba da budu zasnovani na analizi potreba ciljnih zemalja i grupa koje projekat obuhvata.
CILJ I OČEKIVANI REZULTATI
Cilj poziva je podrška inovativnim prekograničnim projektima i praksama medijske pismenosti širom Evrope, namenjenim različitim društvenim grupama, kao odgovor na izazove stalno promenljivog digitalnog medijskog okruženja.
Poziv će rezultirati:
- stvaranjem ili proširivanjem prekograničnih saradnji za sprovođenje projekata koji primenjuju najbolje prakse preko nacionalnih, kulturnih i jezičkih granica;
- razvojem i primenom alata i inicijativa za medijsku pismenost, uz uvažavanje potreba specifičnih ciljnih grupa, uključujući grupe sa ograničenim veštinama medijske pismenosti ili pristupom medijima;
- podrškom stručnjacima za medijsku pismenost u prilagođavanju njihovih metoda brzo promenljivim medijskim formatima i navikama korišćenja medija.
PRIHVATLjIVE AKTIVNOSTI
Sledeće vrste aktivnosti su prihvatljive u okviru ovog poziva:
- Stvaranje i/ili distribucija višejezičnog i/ili multikulturnog materijala, uključujući interaktivan sadržaj, radi unapređenja digitalnih veština građana, njihovog razumevanja medijskog pejzaža i otpornosti na dezinformacije i manipulacije.
- Razvoj alata za medijsku pismenost i drugih materijala namenjenih građanima, edukatorima, kreatorima sadržaja i medijima, za sve uzraste i društvene grupe ili za specifične ciljne grupe.
- Razvoj inovativnih rešenja za medijsku pismenost prilagođenih sadašnjem i budućem medijskom okruženju (projekat može uključiti izradu prototipa, ali se ne sme isključivo fokusirati na IT razvoj).
- Obrazovne aktivnosti za građane, edukatore i kreatore sadržaja, uključujući razmenu najboljih praksi preko jezičkih, nacionalnih i kulturnih granica.
- Organizacija javnih događaja i/ili radionica za podizanje svesti i razmenu najboljih praksi.
- Aktivnosti koje vode lokalne zajednice, sa ciljem prilagođavanja i povećanja dostupnosti alata i materijala za medijsku pismenost.
PRIHVATLjIVI PODNOSIOCI
Prihvatljivi podnosioci su pravna lica (privatna ili javna) koja deluju i registrovana su u državama koje učestvuju u programu Kreativna Evropa.
Partnerski konzorcijum mora da obuhvata najmanje tri partnera iz tri različite države učesnice programa.
Konzorcijumi mogu uključivati profitne i neprofitne organizacije, javne institucije (nacionalne, regionalne i lokalne), međunarodne organizacije, univerzitete i obrazovne ustanove, medijske organizacije, istraživačke i tehnološke institucije, kao i pružaoce tehnoloških usluga sa iskustvom u oblasti medijske pismenosti i digitalnih medija.
Za ovaj poziv obezbeđena su sredstva u ukupnom iznosu od 3.000.000 evra, koja će podržati projekte u trajanju do 24 meseca.
Maksimalan iznos podrške je 500.000 evra po projektu, a stopa sufinansiranja iznosi 70% ukupnih prihvatljivih troškova.
KRITERIJUMI ZA OCENU PROJEKATA
Projektni predlozi se ocenjuju prema četiri kategorije, uz minimalan ukupni prag od 70/100 poena:
- relevantnost u odnosu na prioritete: maks. 40 poena,
- kvalitet sadržaja i aktivnosti: maks. 30 poena,
- upravljanje projektom: maks. 10 poena,
- diseminacija: maks. 20 poena.
Sve detalje o pozivu možete pronaći OVDE.
Prijave se popunjavaju i podnose onlajn putem portala Funding and Tenders Opportunities (FTOP).




