
Kreativna Evropa: Medijska partnerstva 2026 – Pluralizam
Konkurs je: OTVOREN
Rok za konkurisanje: 4.02.2026.
Sredstva: 6.900.000 evra
Oblast: mediji
Konkurs je za: pravna lica/organizacije (privatna ili javna)
Otvoren je Poziv za dostavljanje predloga za Medijska partnerstva – Pluralizam 2026, sa rokom za podnošenje projektnih predloga do 4. februara 2026. godine u 17:00 časova (CET).
Podrška za Medijska partnerstva sprovodi se u okviru Međusektorskog potprograma, koji obuhvata delovanje u svim kulturnim i kreativnim sektorima (uključujući i audiovizuelni), kako bi se podstakla međusektorska saradnja i inovacije, kao i aktivnosti u oblasti informativnih medija. Jedan od specifičnih ciljeva Međusektorskog potprograma jeste jačanje raznovrsnog, nezavisnog, slobodnog i pluralističkog medijskog okruženja, razvoj kvalitetnog novinarstva i medijske pismenosti, čime se neguju sloboda i umetničko izražavanje, međukulturni dijalog i društvena uključenost.
Nezavisni mediji imaju ključnu ulogu u društvu i doprinose poštovanju osnovnih načela slobode medija, pluralizma i građanskog učešća.
Ovim pozivom omogućava se organizacijama sa iskustvom u oblasti medija da uspostave i raspodele sredstva informativnim medijskim subjektima u sektorima od posebnog značaja za demokratiju – kao što su lokalni i regionalni mediji, mediji zajednice, istraživačko novinarstvo i mediji specijalizovani za vesti od javnog interesa.
CILJ I AKTIVNOSTI
Cilj poziva je podsticanje saradnje i inovativnih aktivnosti koje doprinose razvoju raznovrsnog, nezavisnog i pluralističkog medijskog prostora i medijske pismenosti, kao i jačanju slobode umetničkog izražavanja, međukulturnog dijaloga i društvene inkluzije.
Prioritet je podrška aktivnostima koje pomažu medijima da se prilagode stručnim i tehnološkim promenama, uključujući razvoj kvalitetnog novinarstva i medijske pismenosti, posebno u digitalnom okruženju.
Ovaj poziv usmeren je ka sektorima medija od posebnog značaja za demokratiju i građansko učešće – uključujući lokalne i regionalne medije, medije zajednice, istraživačko novinarstvo i organizacije koje proizvode vesti od javnog interesa. Podrška će biti usmerena ka organizacijama sa iskustvom u medijima koje će dodeljivati kaskadne grantove (re-granting / podrška trećim stranama).
Obavezno je uspostavljanje šeme finansiranja koja cilja na druge medijske organizacije. Sredstva mogu da podrže aktivnosti koje doprinose transformaciji rada ciljnih organizacija, uključujući:
- inovacije u uredničkoj produkciji (novi formati, sadržaj), izveštavanju i modelima prihoda;
- unapređenje distribucije i širenja vesti;
- razvoj publike i strategije za izgradnju zajednice;
- razvoj tehničkih alata povezanih sa ovim temama;
- obuke i edukacije u navedenim oblastima.
Moguće je uključiti i prateće aktivnosti, poput razvoja standarda, pokazatelja, baza znanja, pravnih saveta ili dodatnih obuka.
Projekti moraju biti u skladu sa interesima i prioritetima politika EU i poštovati vrednosti Evropske unije, kao i smernice Evropske komisije u vezi sa pitanjima reputacije (npr. aktivnosti podizanja kapaciteta, komunikacije, vidljivosti i diseminacije).
FINANSIJSKA PODRŠKA TREĆIM STRANAMA
Finansijska podrška trećim stranama dozvoljena je u vidu grantova ili sličnih oblika pomoći i nagrada pod sledećim uslovima:
- pozivi moraju biti otvoreni, javno objavljeni i u skladu sa standardima EU o transparentnosti, jednakom tretmanu, sukobu interesa i poverljivosti;
- pozivi moraju biti otvoreni najmanje dva meseca;
- rezultati moraju biti objavljeni na sajtovima učesnika, uključujući opis izabranih projekata, datume dodele, trajanje i pravna imena i države krajnjih korisnika;
- pozivi moraju imati jasnu evropsku dimenziju.
Finansijska podrška trećim stranama prihvatljiva je za projekte koji uspostavljaju šeme finansiranja za medijske subjekte i nezavisno novinarstvo.
Prijava mora jasno da obrazloži potrebu za finansijskom podrškom trećim stranama, način upravljanja sredstvima i aktivnosti koje se finansiraju, kao i očekivane rezultate.
PRIHVATLJIVI PODNOSIOCI
Prihvatljivi podnosioci mogu biti pojedinačne organizacije ili konzorcijumi sa najmanje dva partnera iz zemalja koje učestvuju u programu Kreativna Evropa.
Poziv je namenjen posredničkim organizacijama koje deluju u oblasti medija, a kojima će se dodeliti finansijska sredstva za uspostavljanje programa finansiranja medijskih sektora kojima je podrška najpotrebnija.
To mogu biti pravna lica kao što su medijska udruženja, nevladine i neprofitne organizacije, organizacije civilnog društva, javne institucije, univerziteti, istraživački centri, novinarski fondovi, organizacije za obuku medijskih radnika, fondacije i slično.
Evropska komisija poziva organizacije-posrednike da uspostave posebne programe finansiranja u oblastima informativnih medija od posebne važnosti za demokratiju i građansko učešće, odnosno medije koji doprinose javnom dijalogu, informisanju i koristi za zajednicu, a ne samo ostvarivanju profita.
Ovi sektori obuhvataju:
- lokalne i regionalne medije,
- nezavisno i istraživačko novinarstvo,
- medije koji pružaju vesti od javnog interesa i novinarstvo u javnom servisu.
BUDŽET I USLOVI
Ukupni raspoloživi budžet ovog poziva iznosi 6.900.000 evra, a maksimalna podrška po projektu je do 2,5 miliona evra, sa maksimalnom stopom sufinansiranja od 90% prihvatljivih troškova. Podnosioci moraju obezbediti preostala sredstva, dok se podgrantovi u okviru predloženih projekata mogu u potpunosti finansirati.
Rok za podnošenje projektnih predloga je 4. februar 2026. godine, nakon čega sledi proces evaluacije tokom proleća, a rezultati će biti objavljeni u leto 2026. godine.
Projekti se ocenjuju po četiri kategorije, uz minimalan prag od 70/100 poena:
- relevantnost u odnosu na prioritete: maks. 35 poena,
- kvalitet sadržaja i aktivnosti: maks. 35 poena,
- upravljanje projektom: maks. 10 poena,
- diseminacija: maks. 20 poena.
Kompletna dokumentacija o pozivu nalazi se na linku OVDE.




