EU i mala i srednja preduzeća: šta očekuje izvoznike?

2024-10-28T16:16:08+01:0028/10/2024|Categories: Vesti|

Srbija i Evropska unija imaju bliske trgovinske i investicione veze, te se podrazumeva da je za Srbiju dobro kada je EU uspešnija u održavanju svoje konkurentnosti, i obrnuto – rečeno je na nedavno održanom događaju „MSP100 Expo 2024“ u Čačku.

U pitanju je tradicionalni godišnji događaj, treći u nizu, koji okuplja mala i srednja preduzeća i druge aktere iz MSP ekosistema, promoviše i ističe značaj MSP100 šampiona i MSP sektora, te diskutuje o strateškim razvojnim izazovima i preporukama koje bi dovele do njihovog još bržeg razvoja.

Događaj je otvoren panelom „Nova” ekonomija Evropske unije: šta očekuje MSP izvoznike? na kome su govorili Andrej Bartoševič, stručnjak za javne politike iz Delegacije Evropske unije u Srbiji, Piter Tabak iz Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), Mihael Šmit, zamenik direktora Kancelarije za tehnologiju i promociju investicija u Nemačkoj, kao i Bogoljub Marković, vlasnik i direktor Amadeus Consulting GmbH.

Govornici su diskutovali o perspektivama tržišta Evropske unije i mogućnostima za mala i srednja preduzeća, dok se kao najvažnija tema nametnuo Novi plan rasta.

Planom rasta EU je dala ponudu bez presedana koja će pomoći Srbiji da razvije ekonomiju, poveća kvalitet života građana i privrede i ubrza proces pristupanja EU, poručio je Bartoševič.

„Srbija je buduća država članica EU. Zato želimo da Srbija ubrzano dođe do nivoa društveno-ekonomskog razvoja EU. Plan rasta je osmišljen da pomogne da se to postigne. Šest milijardi evra biće stavljeno na raspolaganje zemljama Zapadnog Balkana u vidu grantova i povoljnih kredita, od čega je za Srbiju namenjeno skoro 1,6 milijardi evra“, rekao je predstavnik Delegacije EU u Srbiji.

On je podsetio da je podrška koja je opredeljena kroz Plan rasta, zapravo dodatak dugoročnoj pomoći koju EU obezbeđuje.

„Jačanje privatnog sektora sa fokusom na mala i srednja preduzeća jeste vitalni deo pomoći EU Srbiji i približavanja Srbije Uniji. MSP ne mogu da se bore sama: moraju da budu podržana zelenom i digitalnom politikom, razvojem ljudskog kapitala i olakšavanjem trgovine uz usklađivanje standarda kako bi se iskoristile prednosti pristupa unutrašnjem tržištu EU“, zaključio je Bartoševič.

Piter Tabak je posavetovao na šta bi srpska mala i srednja preduzeća trebalo da treba da stave fokus, kako bi bila što uspešnija.

„Mislim da je najvažnije da postanu što više energetski efikasni. Energetska efikasnost donosi benefite veoma brzo“, rekao je on, te podsetio da se to može ostvariti kroz povoljne kredite i grantove.

„Još jedna stvar na koju je važno staviti fokus, jeste izvoz usluga, i Srbija je veoma dobra u tome. U pitanju je sektor koji se brzo razvija“, zaključio je Tabak.

O konkretnim iskustvima iz Nemačke govorio je Mihael Šmit. On se osvrnuo na uticaje globalnih događaja na ekonomiju, poput krize u Ukrajini.

 

„Ja mislim da se ova kriza razlikuje od prethodnih, koje su više bile vezane za finansijske uslove. U Nemačkoj se odvija transformacije – kriza u Ukrajini je tako udarila na tržište da ne može da kompenzuje visoku proizvodnju. Cene energenata su visoke i tu dolazi do problema. Auto-industrija je takođe u transformaciji. U nemačkoj postoji mnogo zelenih politika, ali nema investicija. U tom smislu je auto-industrija u nemačkoj pogođena“, rekao je Šmit.

O svojim iskustvima govorio je i Bogoljub Marković, te je razložio koje konkretne korake bi trebalo da preduzme malo ili srednje preduzeće da bi postalo deo lanca velike multinacionalne  kompanije.

„To je proces. Te korporacije su ozbiljne organizacije. Malo preduzeće mora da se pripremi. Počinje od prodaje preko prezentacije, veb stranice, uključuje sertifikate, ali potrebno je i strpljenje. Mora da se investira u profesionalnu prodaju, profesionalni marketing, da bi uopšte moglo da se uđe u proces da se ozbiljno pregovara“, savetuje Marković.

„MSP100“ je platforma koju čini više od 100 vodećih domaćih porodičnih preduzeća, pažljivo izabranih po kriterijumima obima izvoza i izvoza na sofisticirana tržišta, kvaliteta poslova, uticaja na razvoj lokalne sredine, inovativnosti u poslovanju, i poštovanju ekoloških standarda. MSP100 stvaraju preko 1 milijarde EUR prihoda, od čega 75% iz izvoza; zapošljavaju preko 15.000 ljudi sa iznadprosečnim zaradama; budžetu Srbije godišnje doprinose sa preko 100 miliona EUR. Događaj organizuju zajedno CEVES i NTP Čačak.

 

Podeli sa drugima

Go to Top