
Kreativna Evropa: Medijska partnerstva 2026 – Saradnja
Konkurs je: OTVOREN
Rok za konkurisanje: 4.02.2026.
Sredstva: 6.900.000 evra
Oblast: mediji
Konkurs je za: pravna lica/organizacije (privatna ili javna)
Otvoren je poziv za dostavljanje predloga za Medijska partnerstva, sa rokom za podnošenje projektnih predloga do 4. februara 2026. godine u 17:00 časova (CET).
Podrška za Medijska partnerstva sprovodi se u okviru Međusektorskog potprograma, koji, pored aktivnosti u svim kulturnim i kreativnim sektorima (uključujući i audiovizuelni), podstiče međusektorsku saradnju i inovacije, kao i aktivnosti u oblasti informativnih medija. Jedan od specifičnih ciljeva ovog potprograma jeste jačanje raznovrsnog, nezavisnog, slobodnog i pluralističkog medijskog okruženja, razvoj kvalitetnog novinarstva i medijske pismenosti, čime se neguju sloboda i umetničko izražavanje, međukulturni dijalog i društvena uključenost.
Evropski informativni medijski sektori imaju nezamenljivu i veoma važnu ulogu u Evropi, ali se suočavaju sa brojnim izazovima. Finansijska održivost profesionalnog novinarstva je pod pritiskom, delimično zbog digitalne tranzicije, što dovodi u pitanje ekonomsku stabilnost i nezavisnost medija.
CILJ I AKTIVNOSTI
Program podstiče saradnju u oblasti medijskih politika i inovativne aktivnosti koje podržavaju i promovišu raznovrsno, nezavisno i pluralističko medijsko okruženje i medijsku pismenost. Na taj način se jača sloboda umetničkog izražavanja, međukulturni dijalog i društvena uključenost.
Prioriteti uključuju prilagođavanje strukturnim i tehnološkim promenama u medijima i podsticanje slobodnog, raznovrsnog i kvalitetnog novinarstva, kao i razvoj medijske pismenosti, naročito u digitalnom okruženju.
Poziv je usmeren na ekonomsku održivost medija kroz prekograničnu saradnju koja jača otpornost medijskih organizacija. Cilj je podstaći transformaciju medija, razvoj pouzdanog novinarstva i profesionalnih veština, na primer kroz nove poslovne modele i standarde medijske produkcije.
Predlozi treba da uključe aktivnosti koje najbolje doprinose ciljevima konzorcijuma. To mogu biti događaji, onlajn obuke i radionice za medijske stručnjake, programi razmene, mentorski programi, mapiranje najboljih praksi, razvoj tehničkih standarda na nivou sektora, izrada smernica i uredničkih standarda, praktičnih priručnika, testiranje i razvoj platformi i tehničkih rešenja za razmenu ideja i najboljih praksi, promotivne aktivnosti ili druge mere usmerene na jačanje održivosti pojedinih medijskih sektora.
Posebno se podstiče razmena najboljih praksi među akterima i podrška medijima koji nemaju dovoljno sredstava da se prilagode digitalnom okruženju.
Podnosioci prijava pozvani su da uspostave prekograničnu medijsku saradnju. Predlozi mogu, između ostalog, biti usmereni na razvoj boljih modela prihoda i monetizacije, nove pristupe razvoju publike, izgradnju zajednice i marketing, razvoj zajedničkih profesionalnih ili tehničkih standarda, nove tipove redakcija, mreže za sindikaciju ili druge modele razmene sadržaja i podataka među medijima u Evropi, kao i podršku manjim medijskim organizacijama.
Kada je reč o sadržaju, projekti mogu povećati efikasnost i kvalitet izveštavanja kroz inovativne medijske saradnje. Mogu testirati nove metode i formate produkcije ili na druge kolaborativne načine doprineti visokim standardima medijske produkcije. Takođe mogu podstaći razmenu najboljih praksi među novinarima i optimizovati radne procese za novinarske žanrove koji zahtevaju više vremena i resursa.
Konzorcijumi se mogu fokusirati na određeni (pod)sektor medija (npr. televizija, radio, štampani mediji) i/ili novinarski žanr (npr. data novinarstvo, specijalizovano novinarstvo).
PRIHVATLJIVI PODNOSIOCI
Prihvatljivi podnosioci su pravna lica koja mogu biti neprofitne, javne ili privatne medijske kuće (uključujući štampane i onlajn medije, radio, podkaste, televiziju itd.), kao i druge organizacije usmerene na informativne medije — medijska udruženja, nevladine organizacije, novinarske fondove i organizacije koje pružaju obuke za medijske radnike.
Projektne predloge podnose konzorcijumi koji okupljaju najmanje tri partnera iz najmanje tri zemlje koje učestvuju u programu Kreativna Evropa. Pošto je cilj ovog poziva uticaj na čitav medijski sektor, ohrabruju se predlozi koji uključuju što veći broj informativnih medija.
Transnacionalni konzorcijumi medijskih organizacija pozivaju se da se udruže kako bi podstakli transformaciju medija, pouzdano izveštavanje i usavršavanje stručnih veština u oblasti informativnih medija. Aktivnosti mogu uključiti razvoj standarda medijske produkcije, novih poslovnih modela, novih formata i žanrova, kao i razmenu najboljih praksi.
Konzorcijumi se mogu fokusirati na određeni (pod)sektor informativnih medija (npr. TV, radio, štampa) i/ili novinarski žanr (npr. podatkovno ili specijalizovano novinarstvo).
BUDŽET I USLOVI
Za ovaj poziv obezbeđeno je 6.900.000 evra, a svakom projektu može biti dodeljeno najviše 2.000.000 evra, sa maksimalnom stopom sufinansiranja od 80% ukupnih prihvatljivih troškova.
Rok za podnošenje projektnih predloga je 4. februar 2026. godine, nakon čega sledi proces evaluacije tokom proleća, a rezultati će biti objavljeni u avgustu 2026. godine (okvirni datum).
Projekti se ocenjuju prema četiri osnovna kriterijuma, pri čemu je neophodno dostići minimalan ukupan prag od 70/100 poena:
- relevantnost u odnosu na prioritete: maks. 35 poena,
- kvalitet sadržaja i aktivnosti: maks. 35 poena,
- upravljanje projektom: maks. 10 poena,
- diseminacija: maks. 20 poena.
Kompletnu dokumentaciju o ovom pozivu možete pronaći na linku OVDE.




