Kreativna Evropa: Medijska pismenost 2026

Konkurs je: OTVOREN
Rok za konkurisanje: 11.03.2026.
Sredstva: N/A
Oblast: kultura i mediji
Konkurs je za: pravna lica (privatna ili javna)

Otvoren je poziv za dostavljanje predloga za Podršku medijskoj pismenosti za 2026. godinu, sa rokom za podnošenje projektnih predloga do 11. marta 2026. godine u 17:00 časova (CET).

Podrška za medijsku pismenost sprovodi se u okviru Međusektorskog potprograma, koji, pored delovanja u svim kulturnim i kreativnim sektorima (uključujući i audiovizuelni), podstiče međusektorsku saradnju i inovacije, kao i aktivnosti u oblasti informativnih medija. Jedan od specifičnih ciljeva potprograma jeste jačanje raznovrsnog, nezavisnog, slobodnog i pluralističkog medijskog okruženja, razvoj kvalitetnog novinarstva i medijske pismenosti, čime se neguju sloboda i umetničko izražavanje, međukulturni dijalog i društvena uključenost.

Predviđena je podrška za saradničke projekte sa jasno definisanim ciljevima za unapređenje medijske pismenosti, koji se bave sledećim prioritetima:

  • Pružanje rešenja koja građanima omogućavaju da razviju kritički pristup medijima, prepoznaju i adekvatno reaguju na dezinformacije, tehnike manipulacije informacijama i druge izazove u onlajn medijskom okruženju.
  • Unapređivanje i širenje najboljih praksi iz inovativnih projekata medijske pismenosti koji uzimaju u obzir promenljiv medijski ekosistem, premošćuju kulturne, nacionalne i jezičke granice i jačaju saradnju između različitih regiona Evrope. Inovativni pristupi mogu obuhvatiti nove ili originalne ideje, metode, alate ili načine sprovođenja, bilo u onlajn ili oflajn okruženju.
  • Promovisanje medijske pismenosti kao sredstva za društvenu inkluziju, građanski angažman i otpornost na manipulacije i pokušaje uticaja na demokratske procese.

Predlozi treba da budu zasnovani na analizi potreba ciljnih zemalja i grupa koje projekat obuhvata.

CILJ I OČEKIVANI REZULTATI

Cilj poziva je podrška inovativnim prekograničnim projektima i praksama medijske pismenosti širom Evrope, namenjenim različitim društvenim grupama, kao odgovor na izazove stalno promenljivog digitalnog medijskog okruženja.

Poziv će rezultirati:

  • stvaranjem ili proširivanjem prekograničnih saradnji za sprovođenje projekata koji primenjuju najbolje prakse preko nacionalnih, kulturnih i jezičkih granica;
  • razvojem i primenom alata i inicijativa za medijsku pismenost, uz uvažavanje potreba specifičnih ciljnih grupa, uključujući grupe sa ograničenim veštinama medijske pismenosti ili pristupom medijima;
  • podrškom stručnjacima za medijsku pismenost u prilagođavanju njihovih metoda brzo promenljivim medijskim formatima i navikama korišćenja medija.

PRIHVATLjIVE AKTIVNOSTI

Sledeće vrste aktivnosti su prihvatljive u okviru ovog poziva:

  • Stvaranje i/ili distribucija višejezičnog i/ili multikulturnog materijala, uključujući interaktivan sadržaj, radi unapređenja digitalnih veština građana, njihovog razumevanja medijskog pejzaža i otpornosti na dezinformacije i manipulacije.
  • Razvoj alata za medijsku pismenost i drugih materijala namenjenih građanima, edukatorima, kreatorima sadržaja i medijima, za sve uzraste i društvene grupe ili za specifične ciljne grupe.
  • Razvoj inovativnih rešenja za medijsku pismenost prilagođenih sadašnjem i budućem medijskom okruženju (projekat može uključiti izradu prototipa, ali se ne sme isključivo fokusirati na IT razvoj).
  • Obrazovne aktivnosti za građane, edukatore i kreatore sadržaja, uključujući razmenu najboljih praksi preko jezičkih, nacionalnih i kulturnih granica.
  • Organizacija javnih događaja i/ili radionica za podizanje svesti i razmenu najboljih praksi.
  • Aktivnosti koje vode lokalne zajednice, sa ciljem prilagođavanja i povećanja dostupnosti alata i materijala za medijsku pismenost.

PRIHVATLjIVI PODNOSIOCI

Prihvatljivi podnosioci su pravna lica (privatna ili javna) koja deluju i registrovana su u državama koje učestvuju u programu Kreativna Evropa.
Partnerski konzorcijum mora da obuhvata najmanje tri partnera iz tri različite države učesnice programa.

Konzorcijumi mogu uključivati profitne i neprofitne organizacije, javne institucije (nacionalne, regionalne i lokalne), međunarodne organizacije, univerzitete i obrazovne ustanove, medijske organizacije, istraživačke i tehnološke institucije, kao i pružaoce tehnoloških usluga sa iskustvom u oblasti medijske pismenosti i digitalnih medija.

Za ovaj poziv obezbeđena su sredstva u ukupnom iznosu od 3.000.000 evra, koja će podržati projekte u trajanju do 24 meseca.
Maksimalan iznos podrške je 500.000 evra po projektu, a stopa sufinansiranja iznosi 70% ukupnih prihvatljivih troškova.

KRITERIJUMI ZA OCENU PROJEKATA

Projektni predlozi se ocenjuju prema četiri kategorije, uz minimalan ukupni prag od 70/100 poena:

  • relevantnost u odnosu na prioritete: maks. 40 poena,
  • kvalitet sadržaja i aktivnosti: maks. 30 poena,
  • upravljanje projektom: maks. 10 poena,
  • diseminacija: maks. 20 poena.

Sve detalje o pozivu možete pronaći OVDE.

Prijave se popunjavaju i podnose onlajn putem portala Funding and Tenders Opportunities (FTOP).

Podeli sa drugima