U mirnom selu Manić na zapadnoj padini planine Kosmaj, trinaestogodišnji Nemanja živi u skromnoj porodičnoj kući sa svojim hronično bolesnim ocem, maćehom i šestoro braće i sestara. Kao pripadniku romske nacionalne manjine, uskraćene su mu mnoge pogodnosti koje drugi uzimaju zdravo za gotovo. Ulazeći u školski autobus za udaljeno selo Beljina, priča o malim stvarima koje ga vesele.
„U kući nas je devetoro”, kaže. „Starija sestra mi pomaže oko domaćeg, a ponekad i otac, kada može. Volim da igram fudbal sa drugarima i da idem u školu da učim nove stvari.”
Pa ipak, ono što mu zaista izmami osmeh na lice jeste san o tome da postane poznat glumac i da glumi u akcionim filmovima. Da bi ostvario taj san, Nemanji treba pristup internetu kako bi naučio veštine potrebne za njegovo buduće zanimanje. Međutim, on kod kuće retko može da koristi zajednički mobilni telefon porodice, a nema računar na kojem bi mogao da radi.
Projekat „Povezane škole” je to promenio. Sprovela ga je Vlada Srbije, uz podršku Evropske investicione banke i zahvaljujući njemu pristup ultrabrzom internetu i prateću opremu dobilo je preko 3800 škola širom zemlje, uključujući i Nemanjinu.
Početak od osnovne digitalne pismenosti
„Pre nego što sam krenuo u peti razred, nisam znao ništa o računarima”, kaže Nemanja. „Zatim sam počeo da pohađam časove informatike u školi, gde sam naučio osnovne stvari.”
To mu već pomaže da stekne osnovne digitalne veštine, obezbeđujući mu da ne zaostaje za vršnjacima iz razreda.
„Sada znam da kucam na računaru, koristim Gugl da bih našao veb sajtove koji me zanimaju i gledam video-snimke na Jutjubu.”
Škola je jedino mesto na kojem može da uživa u pogodnostima digitalnog okruženja.
„Važno mi je da naučim da radim na računaru, jer se tako mogu naći svakakve informacije. I možete se obrazovati.”
Pozitivne promene zahvaljujući boljem pristupu internetu
U Srbiji 35% domaćinstava u romskim naseljima nema pristup internetu kod kuće. Prema podacima Unicefa, samo 15% ima računare ili tablete.
„I ja bih voleo da imam računar kod kuće”, kaže Nemanja. „Nemam ni mobilni telefon, pa pozajmljujem sestrin da bih proverio domaći koji dele drugari iz škole.”
Projekat „Povezane škole” usmeren je na obezbeđivanje jednakih prilika, naročito deci iz ruralnih i ranjivih zajednica. Prema izveštaju Unicefa, romska deca obično napuštaju školovanje oko trinaeste godine.
„Mislim da će mi veštine rada na računaru pomoći da nađem posao kada porastem i da ispunim svoj san”, kaže Nemanja dok se pridružuje svojim drugarima koji igraju fudbal u školskom dvorištu.
Pristup digitalnom obrazovanju i veštinama
Evropska investiciona banka podržava ovaj projekat sa zajmom u iznosu od 70 miliona evra, dopunjenim bespovratnim sredstvima u iznosu od 1,2 miliona evra iz svoje Inicijative za ekonomsku otpornost.
„Pristup internetu u udaljenim školama i zajednicama koje su nedovoljno pokrivene ovim uslugama premošćuje digitalni jaz i obezbeđuje svakom detetu priliku za učenje, rast i uspeh”, kaže Damjan Sorel, šef Regionalnog centra EIB za Zapadni Balkan čije je sedište u Beogradu. „Ravnopravan pristup obrazovanju od suštinskog je značaja za osnaživanje sledeće generacije znanjem i veštinama koje su joj potrebne da bi prekinula ciklus siromaštva i izgradila bolju budućnost.”
Izvor: www.eib.org