Kao mladom novinaru spoljnopolitičke redakcije bilo mi je jako bitno da imam priliku da izveštavam sa samita Evropske unije i drugih EU događaja na visokom nivou, kaže Katarina Sremčević, novinarka agencije Beta o svom iskustvu učestvovanja u projektu “Puls Evrope”.
I ne samo to, mislim da je važno što smo i mi novinari i novinarke nakon medijskih poseta ostali u kontaktu i tako proširili mrežu svojih profesionalnih kontakata. To je jako dobro za posao, dodaje Katarina koja je kroz projekat “Puls Evrope – medijske posete EU” boravila u grupnim medijskim posetama Belgiji i Poljskoj, kao i izveštavala sa dva samita EU-Zapadni Balkan i samita Evropske političke zajednice.
Katarina je jedna od 236 novinara i novinarki srpskih medija – učesnika medijskih poseta koje je projekat sada već poznat po skraćenom nazivu “Puls Evrope” organizovao. Projekat je počeo u februaru 2020. godine i uspešno je prebrodio najteže vreme pandemije Kovid-19 organizujući onlajn aktivnosti, a od septembra 2021. aktivno organizuje medijske posete zemljama EU, ali i regiona.
Za nešto više od dve godine, do kraja decembra 2023, projekat je organizovao medijske posete u 19 zemalja Evropske unije, dve zemlje regiona (Albanija i Severna Makedonija), a na listi je i jedna zemlja Istočnog Partnerstva – Moldavija, gde je održan ovogodišnji samit Evropske političke zajednice. Dve su glavne linije projektnih aktivnosti: organizovanje tematskih grupnih medijskih poseta u trajanju od 5-6 dana u kojima učestvuje prosečno 14 novinara i individualne posete gde novinar/ka, nakon što su predložili temu i zemlju u kojoj bi je obrađivali, u medijsku posetu idu sami (u slučaju elektronskih medija, uz snimatelja). U oba slučaja, projekat obezbeđuje svu finansijsku i logističku podršku. Spektar tema praktično nije ograničen: od zaštite životne sredine i rodne ravnopravnosti do energetike i medijskih sloboda. Cilj je da se kroz medijske priloge o dobrim evropskim praksama u različitim oblastima građanima Srbije koji ih gledaju i čitaju približi proces reformi neophodnih na putu evropskih integracija. Ali, da im se približi i sama EU.
Sa 14 grupnih i 37 individualnih medijskih poseta novinari su izvestili kroz 400 medijskih priloga koji su objavljeni u domaćim medijima, ali su neretko prenošeni i u zemljama regiona. Reportaže i prilozi su objavljivani u elektronskim, pisanim i onlajn medijima, pa je tako do sada proizvedeno više od 12 sati televizijskog programa i više od šest sati radijskog programa. (Selekcija medijskih priloga dostupna je na YouTube kanalu projekta).
U medijskim posetama su učestvovali novinari/ke iz 33 redakcije u Srbiji – nacionalni, regionalni i lokalni mediji. Tako je iz Barselone (tema: urbani razvoj, pametni gradovi) izveštavao požarevački Radio Bum 93, a iz Grenobla (tema: Evropska zelena prestonica 2022) regionalna TV Forum iz Prjepolja. Projektni tim se, kako kažu, trudi da bude inkluzivan i na drugi način. Iz medijske posete Rumuniji (teme: 15 godina članstva u EU, borba protiv korupcije) za RTV izveštavala je redakcija na rumunskom, a iz Slovenije (zaštita životne sredine) redakcija na madjarskom.
Svaka grupna medijska poseta je izazov u planiranju, sastavljanju programa i logistici, ali i velika nagrada kada se ostvare odlična saradnja i još bolja atmosfera na putovanjima, kažu u projektnom timu “Pulsa Evrope”. Ali, dodaju, činjenica da nije mali broj mladih novinara koji su učestvovali u medijskim posetama je takođe razlog za zadovoljstvo i uspeh.
“Zvučaće kao dodela Oskara, ali bih hteo da kažem hvala za ovo putovanje. Iskusnijim kolegama je ovo možda rutina, nama mlađima je značajno iskustvo. U ovom poslu nema para, ali ima uspomena koje ne mogu da se kupe”, napisao je na vajber grupi Sweden Stefan Tošović, urednik portala BizLife, nakon završene posete toj zemlji. Koja je bila uspešna, jer su pored dosta obimnog programa, novinari uspeli da naprave intervju i sa Gretom Tunberg, veoma aktivnom mladom švedskom aktivistkinjom u borbi protiv klimatskih promena.
Iskusnije kolege, kao što je Momir Turudić, tada novinar nedeljnika “Vreme” kaže da su medijske posete Poljskoj i Rumuniji, u kojima je učestvovao, bile prava stvar – Poljska u pravo vreme (maj 2022) a Rumunija zato što su to naši susedi, a naša javnost malo zna o njima.
Osim podrške nezavisnim novinskim agencijama Beta i Fonet, kao i dnevnom listu Danas, da izveštavaju sa sastanaka EU na visokom nivou, projekat je podržao i istraživačke medije CINS i BIRN da učestvuju na evropskim i svetskim konferencijama o istraživačkom novinarstvu.
(Neke) uspešne priče
„Zeleni puls Evrope“, specijalno izdanje časopisa Ekolist ivjavljeni u decembru 2022, sadrži članke o najboljim evropskim praksama u zaštiti životne sredine koji su nastali tokom medijskih putovanja. U časopisu je predstavljeno 14 zemalja EU sa svojim uspešnim projektima i praksama. Osim što je časopis distribuiran svim školama u Srbiji u štampanom obliku, dostupan je i na internetu i promovisan je na javnim manifestacijama u Beogradu i Novom Sadu;
„Zelena Evropa“, serijal od 7 reportaža o politici zaštite životne sredine u tri zemlje EU (Slovenija, Austrija, Francuska) emitovana je na Drugom program RTS-u tokom jeseni 2022. U toku je emitovanje druge sezone, “Zelena Evropa 2”, ovoga puta iz Italije, Nemačke i Holandije;
„Priče iz severne Italije”, serijal od 8 povezanih medijskih izveštaja sa individualnog medijskog putovanja u Italiju na temu „Bergamo i Breša – italijanske prestonice kulture: njihov uticaj na razvoj turizma i lokalni razvoj“. Serijal je emitovan na talasima Radija Novi Sad, i delimično na prvom programu RTV-a.
„Speed dating sa Evropom”, događaj namenjen mladima koji je u decembru 2023. mladima najpre ponudio debatu o radu omladinskih medija, a potom i speed dating sesiju tokom koje su mogli da se “upoznaju” sa Švedskom, Italijom, Rumunijom, Francuskom, Portugalijom i Holandijom, u razgovoru sa novinarima-učesnicima medijskih poseta. Više o tome pročitajte ovde, u repotrtaži lista “Danas”.
Kako učestvovati?
Za grupne medijske posete pozive redakcijama upućuje projektni tim, nakon konsutacija sa Delegacijom EU, dok je prijavljivanje za individualne medijske posete moguće preko Poziva za učešće. Projekat će novi poziv za učešće objaviti početkom 2024. godine.
Ko to radi?
I na kraju, ali ne manje važno, projekat sprovodi konzorcijum koji čine Gete institut, Nezavisno udruženje novinara Srbije i Centar za kulturnu dekontaminaciju.
I četvoročlani projektni tim.