Jedinstveno tržište EU omogućava preduzećima pristup tržištu od 450 miliona potrošača. To je glavni pokretač konkurentnosti EU i drugo najveće tržište na svetu. Međutim, njegova pravila i regulative mogu biti složeni i predstavljati prepreke za ulazak i rast preduzeća.

Kako bi se stvorilo jednostavnije i snažnije evropsko domaće tržište, Evropska komisija je predstavila novu strategiju za pojednostavljenje pravila i smanjenje birokratije.

Nove mere će:

  • Podstaći rast i otvaranje novih poslovnih mogućnosti,
  • Obezbediti još viši nivo zaštite potrošača.

Ključne oblasti strategije:

Uklanjanje barijera: eliminisanje deset najvećih prepreka koje su, prema izveštajima preduzeća, najozbiljniji izazovi za slobodno kretanje robe i usluga.

Unos nove dinamike u sektor usluga u Evropi, gde je prekogranična trgovina u zastoju. Predlozi uključuju modernizaciju pravila u sektorima građevinarstva, poštanskih i kurirskih usluga, kao i oslobađanje regulisanih profesionalnih usluga od nepotrebnih ograničenja.

Podrška razvoju i rastu malih i srednjih preduzeća (MSP) kroz uvođenje nove definicije za mala srednje kapitalizovana preduzeća (preduzeća koja su veća od malih i srednjih, ali manja od velikih kompanija, najčešče imaju do 499 zaposlenih i ograničenu tržinu vrednost), čime će se neka prava MSP proširiti i na MSK preduzeća.

Pojednostavljivanje postojećih pravila i uvođenje digitalizacije kao standarda, što će omogućiti kompanijama da podnose dokumentaciju digitalno, u skladu sa određenim zakonodavstvom EU.

Unapređenje zajedničke odgovornosti za jedinstveno tržište sa državama članicama EU, koje bi trebalo da imenuju visokorangiranog predstavnika za jedinstveno tržište sa zadatkom da nadgleda primenu pravila EU i sprečava nacionalne mere koje bi mogle uvoditi nove barijere.

Poziv državama članicama:

Ovom strategijom pozivaju sve zemlje EU da učine jedinstveno tržište najboljim izborom za kompanije, radnike i potrošače. Ona je deo šireg cilja Komisije da do kraja 2029. godine:

  • Smanji administrativna opterećenja za 25%,
  • i za 35% kada su u pitanju MSP.

Komisija će nastaviti da sarađuje sa svim zainteresovanim stranama i državama članicama kako bi sprovela ove mere i pratila njihov uticaj.

Više informacija:

Iako je ova strategija formalno namenjena državama članicama, ima direktan značaj i za Srbiju:

  • kroz učešće u Programu Jedinstvenog tržišta
  • kroz proces približavanja zakonodavstvu EU
  • kroz mogućnosti za domaća preduzeća da već sada iskoriste određene pogodnosti i uče kako da posluju na budućem zajedničkom tržištu

Više o Programu jedinstvenog tržišta možete saznati na stranici SEKTORI, u okviru sektora BIZNIS I INOVACIJE.