EU podrška medijskoj pismenosti
Konkurs je: OTVOREN
Rok za konkurisanje: 24.04.2025.
Sredstva: 2.570.000 evra
Oblast: kultura
Konkurs je za: pravne subjekte (privatne ili javne) koji deluju i registrovani su na teritoriji država koje učestvuju u programu Kreativna Evropa
Otvoren je poziv za dostavljanje predloga za podršku medijskoj pismenosti za 2025. godinu, sa rokom za predaju projektnih predloga 6. marta 2025. godine u 17:00 CET.
Podrška za Medijsku pismenost sprovodi se u okviru Međusektorskog potprograma koji, pored aktivnosti u svim kulturnim i kreativnim sektorima (uključujući i audiovizuelni), podstiče međusektorsku saradnju i inovacije, obuhvata i aktivnosti u sektoru informativnih medija. U okviru specifičnog cilja međusektorskog potprograma je jačanje raznovrsnog, nezavisnog, slobodnog i pluralističkog medijskog okruženja, kvalitetnog novinarstva i medijske pismenosti, čime se neguju sloboda i umetničko izražavanje, međukulturni dijalog i socijalna uključenost.
CILj I AKTIVNOSTI
Cilj poziva je da podrži projekte koji promovišu medijsku pismenost kako bi građani/ke razvili kritičko razumevanje medija, posebno u digitalnom okruženju. Naglasak je na podsticanju inovativnih inicijativa i zajednica koje se prilagođavaju promenama u medijskom okruženju.
U okviru ovog poziva, finansiraće se sledeće aktivnosti:
- Kreiranje i distribucija multikulturnog i višejezičnog sadržaja koji poboljšava digitalne sposobnosti građana i otpornost na dezinformacije.
- Razvoj inovativnih rešenja medijske pismenosti koja su prilagođena budućem medijskom okruženju.
- Obuke i radionice za građane/ke i edukatore/ke, uključujući deljenje najboljih praksi između različitih regiona Evrope.
- Organizacija javnih događaja i radionica za podizanje svesti o medijskoj pismenosti.
Prioriteti poziva uključuju:
- Deljenje najboljih praksi u oblasti medijske pismenosti kroz projekte koji prelaze kulturne, jezičke i državne granice.
- Razvoj interaktivnih onlajn alata za borbu protiv dezinformacija.
- Stvaranje obrazovnih materijala i alata za građane s ciljem razvijanja kritičkog pristupa medijima.
- Razvoj praksi medijske pismenosti prilagođenih novim izazovima, uključujući manipulativne tehnike i AI proizvodnju medija.
PRIHVATLjIVI PODNOSIOCI PRIJAVA
Prihvatljivi podnosioci su pravni subjekti (privatni ili javni) koji deluju i registrovani su na teritoriji država koje učestvuju u programu Kreativna Evropa. Partnerski konzorcijum mora biti sastavljen od najmanje 3 partnera koji se nalaze u 3 različite države koje učestvuju u Programu. Partnerski konzorcijumi mogu uključiti profitne i neprofitne organizacije, javne (nacionalne, regionalne i lokalne) institucije, međunarodne organizacije, univerzitete i obrazovne institucije, medijske organizacije, istraživačke i tehnološke institucije, pružaoce tehnoloških usluga sa ekspertizom u medijskoj pismenosti i digitalnim medijima.
Lista država koje učestvuju u programu Kreativna Evropa.
OČEKIVANjA
Ovim pozivom očekuje se uspostavljanje panevropskih konzorcijuma koji prenose najbolje prakse preko nacionalnih, kulturnih i jezičkih granica, razvijaju i proširuju alate i akcije medijske pismenosti te obezbeđuju prenošenje tih praksi na najširu moguću publiku, pokrivajući različite vrste medija. Očekuje se organizacija foruma za razmenu najboljih praksi oko specifičnih starosnih grupa, grupa sa ograničenim veštinama medijske pismenosti ili pristupom, ili onih koji su u riziku od socijalne isključenosti; kao i podrška stručnjacima za medijsku pismenost kako bi prilagodili svoje prakse brzorastućim medijskim formatima i promenama u obrascima medijske potrošnje.
Projekti treba da obezbede aktivno uključivanje građana i podsticanje participativne kulture. Takođe se preporučuje saradnja sa Evropskim opservatorijumom za digitalne medije (EDMO) kako bi se izbeglo preklapanje inicijativa i promovisala razmena dobrih praksi.
Za ovaj Poziv obezbeđena su sredstva u ukupnom iznosu od 2.570.000 evra kojima će se podržati projekti u trajanju do 24 meseca. Maksimalni iznos podrške je 500.000 evra po projektu, a stopa sufinansiranja iznosi 70% ukupnih prihvatljivih troškova projekta.
Projektni predlozi se ocenjuju kroz 4 osnovne kategorije, pri čemu je potrebno preći pojedinačni bodovni prag po kategorijama (N/A) i ukupni bodovni prag (70/100):
- relevantnost u odnosu na prioritete : maks. 30 bodova
- kvalitet sadržaja i aktivnosti: maks. 30 bodova
- upravljanje projektom: maks. 20 bodova
- diseminacija: maks. 20 bodova
Prijave se popunjavaju i predaju putem portala za finansiranje i tendere (FTOP).
Ovaj poziv predstavlja važnu priliku za podsticanje inovacija u oblasti medijske pismenosti i osnaživanje građana/ki u digitalnom dobu kroz edukaciju i kritički pristup informacijama.