EU pruža podršku lokalnim samoupravama u Srbiji – da što brže i uspešnije modernizuju svoje usluge i izgrade svoje kapacitete.  Zahvaljujući EU programu Interreg, Srbija sarađuje sa susednim državama na rešavanju pitanja od zajedničkog interesa, posebno u krajevima blizu državnih međa.

Radiš u lokalnoj samoupravi, želiš da je unaprediš i modernizuješ? Da li te zanima kako izgleda prekogranična i transnacionalna saradnja naše zemlje sa susedima?

U nastavku možeš pogledati koje sve mogućnosti postoje u ovim oblastima:

Program Građani, jednakost, prava i vrednosti (CERV) nastoji da podrži i razvije otvorena društva zasnovana na vladavini prava, koja neguju demokratske vrednosti, jednakost i inkluzivnost. Predstavlja najveći fond Evropske unije posvećen promovisanju demokratije, osnovnih prava i vrednosti EU. Sa budžetom od 1,55 milijardi evra za period 2021–2027. godine, CERV program podržava niz aktivnosti koje grade ravnopravnije, pravednije i inkluzivnije društvo: Kroz ove aktivnosti ostvaruju se značajne promene koje utiču na svakog pojedinca, kao i na širu zajednicu. Program se fokusira na sledeće ključne oblasti:

  • Podrška organizacijama civilnog društva u promovisanju osnovnih prava i demokratije, što omogućava pravnu i društvenu zaštitu za sve građane.
  • Jača rodne ravnopravnosti, borba protiv diskriminacije i netolerancije, čime se doprinosi izgradnji društva u kojem su svi ljudi tretirani jednako.
  • Podsticanje aktivnog učešća građana u kreiranju politika, što omogućava građanima da aktivno utiču na donošenje odluka koje se tiču njihove budućnosti.
  • Zaštita žrtava nasilja čime se pruža važna podrška onima koji su pogođeni nasiljem.

Kao zemlja kandidat, Srbija može da učestvuje u CERV projektima čiji cilj je jačanje demokratije, ljudskih prava i društvene inkluzije.

Kakvi projekti se podržavaju?

Program CERV je strukturiran u četiri ključna stuba, od kojih su trenutno tri otvorena za prijave iz Srbije:

  • Jednakost, prava i rodna ravnopravnost: Promoviše rodnu ravnopravnost i borbu protiv diskriminacije, podržava akcije usmerene na borbu protiv rasizma, ksenofobije i netolerancije, kao i zaštitu prava marginalizovanih grupa.
  • Građansko angažovanje: podstiče učešće građana u donošenju odluka u EU, podržava debate, kampanje podizanja svesti i građansko obrazovanje, omogućava partnerstva između gradova i obeležavanje ključnih istorijskih datuma.
  • Daphne – Borba protiv rodno zasnovanog nasilja: finansira projekte koji štite žrtve rodno zasnovanog nasilja, podržava obuke i jačanje kapaciteta stručnjaka, podstiče razvoj inovativnih strategija prevencije nasilja.

Pregledajte pozive za predloge projekata na linku OVDE.

Finansiranje i budžet po projektu

  • Civilno društvo: od 100.000 do 500.000 evra
  • Rodna ravnopravnost i antidiskriminacija: od 200.000 do 1.000.000 evra
  • Građansko učešće i obeležavanje istorijskih događaja: od 60.000 do 400.000 evra
  • Daphne – nasilje nad ženama i decom: od 300.000 do 2.000.000 evra

Ko može da se prijavi?

Program CERV je otvoren za različite kategorije kandidata, uključujući:

  • Organizacije civilnog društva;
  • Jedinice lokalne samouprave i regionalne organe;
  • Javne institucije, škole, univerzitete, kulturne i istraživačke centre;
  • Medijske organizacije i branioce ljudskih prava.

Prijave za otvorene pozive se podnose preko EU Funding & Tenders Portala.

Srbija Desk – Nacionalne kontakt tačke (NCPs)

Ministarstvo za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog

Bulevar Mihajla Pupina 2, Palata Srbija, istočni ulaz, 11070 Beograd

Kontakt: Sanja Atanasković Opačić sanja.atanaskovic@minljmpdd.gov.rs | cerv@minljmpdd.gov.rs

+381 11 2250 624

Ključni resursi i korisni linkovi

Kroz nadležno Ministarstvo za evropske integracije, Srbija je uključena u programe sa gotovo svim komšijama: Bugarskom, Mađarskom, Rumunijom, Severnom Makedonijom, Crnom Gorom, Bosnom i Hercegovinom i Hrvatskom, ali i u transnacionalnu saradnju Adrion, Dunavski i i program međuregionalne saradnje URBAKT.

Projekte mogu podneti sve neprofitne institucije (npr. ministarstva, organi pokrajinske vlade i lokalne samouprave, javna preduzeća, univerziteti, škole, bolnice, agencije, udruženja, komore, organizacije civilnog društva itd.) koje su registrovane na teritoriji obuhvaćenoj programom.

U okviru programa transnacionalne saradnje, mogu učestvovati i privatna preduzeća / privatne profitne organizacije.

Postoji nekoliko ovakvih programa, o kojima se možete informisati u ovoj brošuri.

Regionalni program lokalne demokratije na Zapadnom Balkanu 2 (ReLOaD2) projekat teži da ojača demokratiju i proces EU integracija na Zapadnom Balkanu osnaživanjem civilnog društva i podsticanjem mladih da aktivno učestvuju u procesu donošenja odluka, kao i da unapredi pravni i finansijski okvir, kako bi podstakao razvoj civilnog društva.

Program sprovodi UNDP a više mogućnosti u okvirima ove inicijative pronađite na ovom linku.

EU za cirkularnu ekonomiju u Srbiji je dvogodišnji projekat koji podržava tranziciju Srbije ka resursno efikasnom, inovativnom i održivom ekonomskom sistemu. Projekat, koji sprovodi Ministarstvo zaštite životne sredine uz podršku Evropske unije, realizuje se od januara 2025. do januara 2027. godine.
Cilj projekta je da pomogne preduzećima u usvajanju cirkularnih principa, kroz stručnu podršku, edukaciju, umrežavanje i razvoj planova koji doprinose zelenoj tranziciji Srbije. Istovremeno, projekat pruža podršku i lokalnim samoupravama u osmišljavanju strateških dokumenata i planova koji jačaju njihovu ulogu u sprovođenju cirkularne ekonomije na lokalnom nivou.

Šta projekat nudi?

1. Stručnu podrška za mala i srednja preduzeća

Projekat obezbeđuje podršku za 5 malih i srednjih preduzeća iz tekstilne i prehrambene industrije (mleko, meso, voće i povrće) u vidu:

  • Obuka o cirkularnoj ekonomiji
  • Inicijalna ekološka procena
  • Razvoj Cirkularnog poslovnog modela i Akcionog plana
  • Dve studijske posete u EU
  • Mentorska i savetodavna podrška
  • Savetovanje o finansijskim instrumentima za implementaciju

Kampanje i edukacija

Projekat uključuje javnu kampanju i niz događaja i radionica kako bi se:

  • Povećala svest o cirkularnoj ekonomiji
  • Umrežili akteri iz privatnog i civilnog sektora
  • Prenele najbolje prakse i znanja

Ko može da učestvuje?

Mala i srednja preduzeća (MSP) koja:

  • Posluju u sektoru tekstila (garderoba, koža, obuća) ili prerade hrane (mleko, meso, voće, povrće)
  • Imaju privatno, većinski domaće vlasništvo
  • Postoje najmanje tri godine i ostvarila su dobit u 2024.
  • Imaju motivaciju da razviju cirkularni poslovni model i sprovedu promene

Kako se prijaviti?

Pozivi se objavljuju na stranici EU MOGUĆNOSTI i u kategoriji ZELENA TRANZICIJA i LOKALNI RAZVOJ.

U okviru objave svakog poziva nalaze se i instrukcije za prijavu.

Program FISКALIS je ključna inicijativa Evropske unije za finansiranje poreske saradnje, osmišljena da unapredi koordinaciju među poreskim upravama širom Evrope. Cilj programa je da smanji administrativna opterećenja, uskladi troškove za poreske obveznike i omogući bolje praćenje poreskih obaveza kroz digitalizovane sisteme, i smanji poreske zloupotrebe, istovremeno obezbeđujući pravedno i konkurentno poresko okruženje.

Sa ukupnim budžetom od 269 miliona evra (2021–2027.), Fiskalis:

  • Jača saradnju između poreskih organa u EU i partnerskim zemljama, čime se omogućava brža i efikasnija razmena informacija i bolja koordinacija u borbi protiv poreskih prevara.
  • Finansira obuke, razmenu znanja i stručne razmene za poreske službenike, što doprinosi većoj stručnosti i boljoj primeni poreskih politika u zemljama učesnicama.
  • Razvija i održava napredne IT sisteme za oporezivanje koji omogućavaju poreskim upravama da efikasnije prate i obrađuju poreze, smanjujući mogućnost zloupotreba i grešaka.
  • Unapređuje poresku usaglašenost, prevenciju prevara i upravljanje rizikom, što doprinosi stvaranju pravednog i konkurentnog poreskog okruženja u EU i partnerskim zemljama.
  • Srbija aktivno učestvuje u programu i koristi prednosti usklađivanja sa evropskim praksama i standardima, pristupa EU poreskim IT sistemima i digitalnim alatima, harmonizacije poreskih politika, što doprinosi većoj ekonomskoj stabilnosti i povoljnijem poslovnom okruženju.

Kakvi projekti se podržavaju?

Jačanje poreske saradnje i razmena informacija

  • Omogućava razmenu poreskih podataka između poreskih uprava;
  • Podržava saradnju u borbi protiv poreskih prevara, utaje poreza i zloupotreba PDV sistema;
  • Razvija najbolje prakse i zajedničke poreske politike.

Digitalna transformacija poreske administracije

  • Razvija i održava napredne poreske IT sisteme na nivou EU;
  • Unapređuje interoperabilnost nacionalnih baza podataka;
  • Podržava e-fakturisanje, e-izveštavanje i primenu blockchain tehnologije u poreskom sistemu.

Izgradnja kapaciteta poreskih službenika

  • Finansira programe obuka i radionice za poreske stručnjake;
  • Ohrabruje zajedničke revizije, razmenu iskustava i programe znanja među stručnjacima – peer learning;
  • Podržava profesionalni razvoj poreskih organa.

Ko može da se prijavi?

Sve aktivnosti su otvorene za službenike koji rade u poreskim upravama u: državama članicama EU i zemljama kandidatima koje su se pridružile programu.

Srbija Desk – Nacionalne kontakt tačke (NCPs)

Poreska uprava Nacionalni koordinator programa

Vesna Adrović,  E-mail: vesna.adrovic@purs.gov.rs

Ključni resursi i korisni linkovi

Program jedinstvenog tržišta (SMP) predstavlja glavni EU instrument finansiranja namenjen jačanju funkcionisanja unutrašnjeg tržišta i podršci preduzećima i potrošačima. Jedinstveno tržište Evropske unije omogućava građanima da žive, rade i putuju gde god žele, a potrošačima pruža zaštitu i veći izbor visokokvalitetnih proizvoda i usluga po nižim cenama. Zahvaljujući pravnoj sigurnosti, pristupu tržištima i finansijskim uslugama, prilikama za ulaganja i pristupu finansiranju, jedinstveno tržište takođe je pokretačka tačka za preduzeća.

SMP omogućava bolju regulaciju i veću predvidivost poslovnog okruženja, čime direktno doprinosi snažnijem, inkluzivnijem i otpornijem evropskom tržištu. Zahvaljujući tome, evropsko tržište postaje dostupnije, transparentnije i prilagođenije potrebama i građana i privrede.

Sa ukupnim budžetom od 4,2 milijarde evra (2021–2027.), SMP pruža podršku:

  • Unapređenju nadzora tržišta i politike konkurencije, čime se obezbeđuje pošteno poslovanje i zaštita od monopola i nepoštenih praksi;
  • Podršku malim i srednjim preduzećima (MSP) u jačanju konkurentnosti, inovacijama i pristupu finansiranju, što podstiče rast i otvaranje novih radnih mesta;
  • Višem nivou zaštite potrošača i bezbednosti hrane, kroz stroge standarde i efikasne kontrole kvaliteta;
  • Razvoju evropskih i međunarodnih standarda za finansijsko izveštavanje, koji olakšavaju poslovanje i investiranje u EU;
  • Distribuciji pouzdanih i tačnih statističkih podataka, koji služe za donošenje odluka i kreiranje politika na svim nivoima vlasti.

Kakvi projekti se podržavaju?

Program SMP objedinjuje više finansijskih aktivnosti, kako bi se postigli bolji rezultati i povećala efikasnost.

Bezbednost hrane – Obezbeđivanje održivog i bezbednog lanca ishrane

  • Jača kontrolu bezbednosti hrane i hrane za životinje;
  • Finansira inovacije u proizvodnji hrane i praćenju porekla proizvoda;
  • Unapređuje sprečavanje bolesti kod životinja i biljaka.

Zaštita potrošača – Jačanje prava potrošača i bezbednosti proizvoda

  • Jača prava potrošača u EU i zemljama kandidatima;
  • Poboljšava nadzor tržišta radi otkrivanja nebezbednih proizvoda;
  • Finansira prekograničnu saradnju između tela nadležnih za zaštitu potrošača.

Podrška malim i srednjim preduzećima (MSP) – Jačanje konkurentnosti i održivosti

  • Olakšava pristup fondovima i investicionim mogućnostima;
  • Pomaže MSP da prošire poslovanje unutar EU i šire;
  • Finansira digitalnu transformaciju i inicijative za održivost.

Efikasnije jedinstveno tržište – Bolja regulacija i nadzor tržišta

  • Jača prekograničnu saradnju i primenu propisa;
  • Obezbeđuje podršku za sprovođenje politike konkurencije i borbu protiv monopolskog ponašanja;
  • Unapređuje mehanizme za rešavanje sporova za preduzeća i građane.

Visokokvalitetne evropske statistike – Кreiranje politika zasnovanih na podacima

  • Razvija usaglašene statističke podatke za zemlje EU i zemlje kandidate;
  • Obezbeđuje podršku za kreiranje politika zasnovanih na dokazima na nacionalnom i nivou EU;
  • Unapređuje standarde za poslovno i finansijsko izveštavanje.

Evropski standardi i izveštavanje – Razvoj efikasnih regulatornih okvira

  • Кreira međunarodne standarde za finansijsko i nefinansijsko izveštavanje;
  • Unapređuje revizorske prakse i korporativno upravljanje;
  • Jača regulatornu usaglašenost sa najboljim praksama u EU.

Pregledajte pozive za predloge projekata na linku OVDE.

Među najinteresantnijim su Evropska mreža preduzeća (EEN) i Erazmus za mlade preduzetnike (EYE). Ove prekogranične inicijative će omogućiti evropskim i srpskim preduzetnicima da prošire svoje poslovanje, rastu i steknu stabilnost uspostavljanjem čvrstih i pouzdanih komercijalnih prekograničnih partnerstava.

Finansiranje i budžet po projektu

  • Podrška MSP i konkurentnosti: 1 milion do 10 miliona evra po projektu
  • Bezbednost hrane i zaštita potrošača: 500.000 do 5 miliona evra
  • Nadzor tržišta i unapređenje regulativa: 2 miliona do 10 miliona evra
  • Razvoj evropskih standarda i statistike: 1 milion do  5 miliona evra

Ko može da se prijavi?

SMP finansiranje je dostupno:

  • Javnim organima i regulatornim agencijama;
  • Malim i srednjim preduzećima (MSP);
  • Organizacijama za zaštitu potrošača;
  • Privrednim udruženjima i finansijskim institucijama;
  • Statističkim zavodima i organima za nadzor tržišta.

Prijave za otvorene pozive se podnose preko EU Funding & Tenders Portala.

Srbija Desk – Nacionalne kontakt tačke (NCPs)

Ministarstvo privredeКontakt tačka za program:

Кatarina Jovanović Obradović, E-mail: katarina.jovanovic@privreda.gov.rs

Privredna komora Srbije: jovana.radlovic@pks.rs

Ključni resursi i korisni linkovi

Katastrofe – bilo da su prirodne ili izazvane ljudskim delovanjem – ne poznaju granice. Upravo zato je EU Mehanizam civilne zaštite osmišljen kao centralna tačka koordinacije pomoći, koja omogućava brzu reakciju, sprečava preklapanje aktivnosti i osigurava efikasnu raspodelu resursa među evropskim i partnerskim državama.

Svaka država u svetu pogođena katastrofom može da zatraži hitnu pomoć putem Mehanizma. Evropska komisija, putem Centra za koordinaciju hitnog odgovora (ERCC), usklađuje aktivnosti i sufinansira troškove transporta i intervencija. Mehanizam povezuje 27 država članica EU i 10 dodatnih učesnica, uključujući i Srbiju, u jedinstvenu mrežu spremnu za reagovanje u kriznim situacijama.

Sa ciljem jačanja prevencije, pripravnosti i odgovora na katastrofe, Mehanizam civilne zaštite obezbeđuje:

  • Učešće u zajedničkim operacijama, obukama i vežbama, čime se jačaju kapaciteti za upravljanje rizicima;
  • Pristup naprednim IT sistemima i mehanizmima EU za brzo i koordinisano reagovanje;
  • Mogućnost za razmenu stručnog znanja, ljudi i opreme sa drugim učesnicama Mehanizma;
  • Aktivno učešće u slanju i primanju međunarodne pomoći tokom vanrednih situacija.

Srbija aktivno učestvuje u Mehanizmu i koristi njegove prednosti. Zahvaljujući ovom partnerstvu, Srbija je deo evropske mreže koja spašava živote i štiti zajednice u najtežim trenucima.

Kakve aktivnosti se podržavaju?

Program obuhvata sledeće aktivnosti:

  • Кoordinacija hitnog odgovora: Aktiviranje ERCC-a za brzo slanje pomoći, mobilisanje timova za potragu i spasavanje, gašenje požara i medicinskih timova, korišćenje satelitskih mapa Кopernikus sistema za planiranje intervencija;
  • rescEU – Mreža strateških rezervi: Dodatna pomoć u kriznim situacijama koju finansira EU, povećava spremnost na požare, pandemije, hemijske i energetske incidente, sadrži rezerve medicinske opreme, avione za evakuaciju, vatrogasne letelice;
  • Evropski resursi civilne zaštite (ECPP): Zajednički resursi zemalja članica i učesnica, omogućava planiranje i brzu reakciju u vanrednim situacijama.
  • Prevencija i priprema: Programi obuke i vežbi za timove civilne zaštite, zajedničke procene rizika i sistemi ranog upozoravanja, promoviše otpornost na katastrofe kroz istraživanje i politike.

Mehanizam u praksi

Tokom 2024. godine, Mehanizam je aktiviran 58 puta: Evakuacije iz Ukrajine, odgovor na poplave i požare u Evropi i Latinskoj Americi, reakcija na ciklon čido u Majotu, konzularna pomoć i evakuacija građana EU iz kriznih regiona. Učešće svih 27 EU zemalja i 6 učesnica (uključujući Srbiju) u odgovoru na krizu u Ukrajini predstavlja najveću operaciju UCPM do sada.

Srbija Desk – Nacionalne kontakt tačke (NCPs)

Sektor za vanredne situacije, Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije

Odeljenje za opšte-pravne poslove i međunarodnu humanitarnu pomoć

Dr Dejan Radinović, šef Odseka za evropske poslove

Mije Кovačevića 2–4, 11000 Beograd

Telefon: +381 11 2741105

E-mail: dejan.radinovic@mup.gov.rs

Ključni resursi i korisni linkovi

Employment and Social Innovation (EaSI) segment Evropskog socijalnog fonda+, prati iste političke ciljeve, usklađene sa Evropskim stubom socijalnih prava, i finansira projekte usmerene na jačanje politika zapošljavanja, socijalne inovacije i inkluziju, kao i pravednije uslove rada širom Evrope.

Sa ukupnim budžetom od 5,4 milijardi evra (2021–2027.), EaSI:

  1. Unapređuje pristup tržištu rada i sisteme socijalne zaštite, omogućavajući građanima da lakše pronađu posao, uz odgovarajuću zaštitu u slučaju socijalnih i ekonomskih izazova.
  2. Podstiče inovativne projekte zapošljavanja i inkluzije, koji ne samo da pomažu nezaposlenima, već i pružaju prilike za marginalizovane grupe u društvu.
  3. Podržava pravedne uslove rada i jednake mogućnosti, čime se doprinosi smanjenju socijalnih nejednakosti i podstiče ravnoteža na tržištu rada.
  4. Omogućava mikrofinansiranje i finansiranje socijalnih preduzeća, što je posebno važno za podršku malim preduzetnicima i socijalnim inicijativama koje imaju pozitivan uticaj na zajednicu..

Srbija, kao zemlja kandidat, ima priliku da koristi EaSI fondove za razvoj svog tržišta rada, socijalnih politika i uključivanja na pravičan i održiv način, čime doprinosi stvaranju pravednijeg i inkluzivnijeg društva.

Кako funkcioniše EaSI?

Za razliku od ostalih segmenata Evropskog socijalnog fonda+, kojima se upravlja na nacionalnom nivou, većim delom EaSI direktno upravlja Evropska komisija:

  • EK raspisuje pozive za podnošenje predloga projekata;
  • Pozivi za javne nabavke finansiraju usluge i isporuke u okviru programa;
  • Кomisija dodeljuje nagrade za izuzetne rezultate u oblasti zapošljavanja i socijalnih inovacija;
  • Deo programa se sprovodi u saradnji sa međunarodnim organizacijama.

EaSI godišnje radne programe možete pogledati na linku OVDE.

Kakvi projekti se podržavaju?

EaSI finansira projekte zapošljavanja, socijalnih inovacija i tržišne inkluzije u sledećim ključnim oblastima: Socijalna inkluzija i jednake mogućnosti:

Zapošljavanje i politike tržišta rada:

  • Finansira nacionalne i regionalne reforme tržišta rada;
  • Razvija inovativne inicijative za zapošljavanje;
  • Unapređuje veštine tražilaca posla i ugroženih grupa.

Socijalna inkluzija i jednake mogućnosti:

  • Promoviše inkluziju marginalizovanih grupa;
  • Smanjuje siromaštvo i socijalnu isključenost;
  • Jača socijalnu ekonomiju i podršku mikrofinansiranju.

Socijalne inovacije i preduzetništvo:

  • Finansira inovativna rešenja za društvene izazove;
  • Pruža podršku socijalnim preduzećima i zadrugama;
  • Ohrabruje odgovorno poslovanje.

Pregledajte pozive za predloge projekata na linku OVDE.

Finansiranje i budžet po projektu

  • Projekti zapošljavanja i obuka za veštine: 500.000 hiljada do 5 miliona evra
  • Grantovi za socijalnu inkluziju i jednake mogućnosti: 1 milion do 10 miliona evra
  • Podrška socijalnim inovacijama i preduzetništvu: 1 milion do  5 miliona evra

Srbija Desk – Nacionalne kontakt tačke (NCPs)

Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja

Danka Čančarević – Operativni kontakt, danka.cancarevic@minrzs.gov.rs

Stefan Stamenić – Operativni kontakt, stefan.stamenic@minrzs.gov.rs

Evropska komisija – EaSI tim za kontakt: EMPL-EaSI@ec.europa.eu

Ključni resursi i korisni linkovi

Carinska unija Evropske unije ima ključnu ulogu u pojednostavljenju trgovine, sprečavanju nezakonitih aktivnosti i podsticanju privrednog rasta. Jedan je od temeljnih stubova Evropske unije, koji obezbeđuje nesmetanu trgovinu, bezbednost i finansijsku zaštitu među državama članicama. Omogućava slobodno kretanje robe unutar EU, dok se na uvoz iz trećih zemalja primenjuje zajednička carinska tarifa.

Program Carina Evropske unije (2021–2027.) nastavlja ovu tradiciju s ciljem da dodatno ojača saradnju i uvede savremene digitalne alate u carinske procese širom Evrope i partnerskih zemalja. Sa ukupnim budžetom od 950 miliona evra, program Carina:

  • Jača saradnju između nacionalnih carinskih uprava država članica EU i zemalja kandidata, što omogućava bolju koordinaciju i bržu razmenu informacija, čineći trgovinu sigurnijom i efikasnijom;
  • Razvija i održava moderne evropske IT sisteme koji unapređuju digitalizaciju carinskih procedura i omogućavaju brže, tačnije obrade podataka.
  • Podržava obuke i razmenu informacija i znanja carinskih službenika, što omogućava veću stručnost i usklađenost u sprovođenju carinskih procedura, kao i smanjenje rizika od grešaka ili prevara;
  • Unapređuje upravljanje rizicima i otkrivanje carinskih prevara, što doprinosi boljoj sigurnosti na granicama i većoj zaštiti tržišta EU od nezakonitih aktivnosti.

Srbija je od 2014. godine punopravni učesnik programa Carina, što omogućava carinskim organima da budu deo projekata saradnje, koriste moderne carinske IT sisteme razvijene na nivou EU, učestvuju u obukama i umrežavanju i unapređuju bezbednost granica i sprečavanje prevara.

Kakvi projekti se podržavaju?

Program Carina podržava: zajedničke akcije, seminare i radionice, projektne grupe, formiranje stručnih timova, izgradnju administrativnih kapaciteta u carinskim upravama, studije, informativne kampanje, razvoj IT veština, obuke za razvoj potrebnih profesionalnih veština i znanja u oblasti carine.

Jačanje saradnje u oblasti carine:

  • Poboljšava saradnju između carinskih organa EU i partnerskih zemalja;
  • Podržava razvoj zajedničkih IT alata i digitalnih rešenja za carinske procedure;
  • Omogućava razmenu informacija o trgovinskim tokovima i proceni rizika.

Digitalna transformacija carine i IT sistemi:

  • Razvija i održava digitalne alate za upravljanje carinom na nivou EU;
  • Poboljšava elektronsku razmenu podataka između carinskih uprava;
  • Unapređuje interoperabilnost nacionalnih carinskih sistema.

Upravljanje rizikom i sprečavanje prevara:

  • Unapređuje analizu rizika i kontrolu bezbednosti na granicama;
  • Podržava zajedničke istrage radi suzbijanja carinskih prevara i šverca;
  • Jača saradnju carinskih organa sa policijom i drugim bezbednosnim službama.

Ko može da se prijavi?

Sve akcije su otvorene za službenike koji rade u carinskim upravama iz: država EU i zemalja kandidata EU koji su se pridružili programu.

Srbija Desk – Nacionalne kontakt tačke (NCPs)

Uprava carina – Nacionalni koordinator programa (NCP)

Ivan Milošević E-mail: miloseviciv@carina.rs

Ključni resursi i korisni linkovi

Info sesije
Podkast “EU mogućnosti”
Panel diskusije